П`ятниця, 29 Бер 2024, 09:28 | Вітаю Вас Гість | RSS | |
РОЗСІШСЬКА ЗОШ І-ІІІ СТУПЕНІВ | ||
Головна | Реєстрація | Вхід |
тваринні жири рослинні жири, олії Учні наводять приклади тваринних і рослинних жирів. Учитель. Наша інформація про жири буде неповна, якщо під час подорожі ви не запам’ятаєте склад та не з’ясуєте як утворюються жири. в)Розглянемо питання про склад і утворення жирів. Розповідь учителя. Склад жирів вивчали французькі хіміки Шеврель і Бертло. У 1854 році Марселен Бертло уперше синтезував жир. Він нагрівав гліцерин з вищою карбоновою кислотою у запаяній посудині. Запишемо хімічне рівняння.
CH2 – OH HO – C – R CH2 – O – C – R O O
CH – OH + HO – C – RI CH – O – C – RI + 3H2O O O
CH2 – OH HO – C – RII CH2 – O – C – RII O O спирт вища кислота (Використання презентації) Перед нами формула жиру у загальному вигляді. R1, R2, R3 – вуглеводневі залишки (як правило різні, але можуть бути однаковими). Жири утворюють такі кислоти як пальмітинова С15H31COOH, C17H35COOH, C17H33COOH
насичені кислоти ненасичена кислота тверді жири рідкі жири
Чи можна довести, що жири містять насичені або ненасичені жирні кислоти? Демонстрація. Твердий жир + KMnO4 + NaCO3; олія + KMnO4 + NaCO3 без змін знебарвлення фіолетового забарвлення відбулася тому, що олія містить ненасичені кислоти
Учитель. Зараз у нас І зупинка. Експериментальна. Робота в групах. (по 2 учні)
г) Фізичні властивості жирів. Робота в групах. З’ясуємо відношення до розчинників. І ряд H2O + жир ІІ ряд етанол + жир ІІІ ряд гас + жир Обговорили. Висновок: жири не розчинні у воді, розчинні у спирті, гасі. Чи мають жири смак, запах, колір? Температури різні. Жири утворені гліцерином і насиченими кислотами мають вищі температури плавлення, і тверді. Учитель. Наступна наша зупинка «Інтелектуальна». Учитель: Розглянемо питання д) Хімічні властивості жирів. Ви опрацьовуєте в парах текст §28; сторінка 167. Доповнюєте твердження. (На столі учнів видані аркуші з завданнями)
Обговорення результату праці. Учитель. Зробіть висновок. Які реакції характерні для жирів. Учні: для жирів характерні реакції гідролізу, гідрування, окиснення, термічного розкладу. Учитель. Чи протікає будь – яка з цих реакцій у домашніх умовах? Висловіть думку. Пропоную метод прес. Я вважаю, що…..; тому що; наприклад; отже. Учні – так: окиснення – прогіркання жирів. термічний розклад – диміння жирів. Учитель. наша подорож триває. Ми зустрінемося з виробником олії. Він розкаже про є) Добування жирів. Учень.Демонстрація пляшок з олією. Учень бере в руки пляшку й розповідає: Ми виробляємо рафіновану і нерафіновану олію. Є два способи одержання олії.
подрібнене насіння + спирт медичний Учитель. Наша подорож добігає кінця. Остання наша зустріч з лікарем. Послухаємо його поради. Учень: я розкажу про ж) Застосування жирів. (Показує на слайді, де застосовуються жири.) Жири:
Оливкова олія використовується для лікування гастритів, язв, захворювань печінки, жовчних протоків, шлунка. Вершкове масло виключають з раціону при захворюваннях нирок, атеросклерозі, гіпертонічній хворобі. Жири ми використовуємо у своєму раціоні щоденно. З позиції лікувального харчування корисними є жири, які утворені ненасиченими кислотами. Необхідно використовувати рослинні олії з великим вмістом лінолевої кислоти C17H31COOH, олеїнової С17Н33СООН. Ознайомимось з таблицею. Вміст ненасичених кислот в жирах.
V. Узагальнення знань. Допишіть хімічні рівняння. Зазначте назви вихідних речовин, продуктів реакції, тип реакції, умови перебігу.
СH2 – O – CO – C17H33
СH – O – CO – C17H33 + 3H2
СH2 – O – CO – C17H33
Обговорення результату роботи.
VІ Д/з. Опрацювати §28, сторінка 165 – 169. VІІ Підбиття підсумків уроку. Оцінювання роботи учнів.
Розробка позакласного заходу:«Збережемо первоцвіти. Збереження ранніх квітучих рослин»
Вед. І. Весна-чарівниця Неначе цариця, Наказ свій послала Щоб краса вставала. І проліски, і травка, Й зелена муравка, І кульбаба рясна, І фіалочка ясна –
Всі квіти весняні, Веселі, кохані, З-під листя виходять, Голівки підводять. Од сну зимового До сонця ясного! Ті квіти дрібненькі, Мов дітки маленькі.
Розбіглись у гаю, Я їх позбираю В пучечок до купки – Для мами голубки.
(Танок Весни)
Погляньте як тут гарно! Скільки чарівних квітів! Як вони звуться?
Вед. ІІ. Це первоцвіти! Дивні дуже квіти, Що розквітають ранньою весною, Коли ще сніг лежить по всьому лісі, А диво-квіти рвуться з темноти. Що це за квіти? Хочете спитати Їх колір квітки, листя та стебла.
Підсніжник. З-під снігу я пробився І на сонце подивився. Подивився й зажурився: Всіх братів моїх зірвали І стебельця потоптали, Відвезли на продаж в місто, Щоб в букеті ми два дні Простояли на столі. Не купуйте ви нас, люди, Не губіть красу ви всюди!
Вед. І. Підсніжника весняний цвіт Весною рідко веселить, Його пучками для краси
Я вам повідаю легенду як з’явилися підсніжники. Богиня Флора, даруючи квітам костюми для карнавалу, підсніжникові подарувала білосніжне вбрання. Сніг теж захотів взяти участь в карнавалі, та костюма в нього не було. Він почав просити поділитися костюмом квіти, та ніхто на його прохання не відгукнувся, всі боялися холоду. Тільки підсніжник поділився з ним. Закружляли в хороводі квітів підсніжник разом із сніжком і так подружилися, що не розлучаються до цього дня.
Вед. ІІ. А я чула легенду, що коли Адам і Єва були вигнані з раю, йшов сильний сніг. Єві було дуже холодно. Бажаючи зігріти її своєю увагою, декілька сніжинок перетворилися на квіти. Побачивши їх, Єва зраділа і у неї з’явилася надія. Тому підсніжник називають символом надії.
Вед.І. А слідом за підсніжником прокидається пролісок. Подивився він на блакитне весняне небо і захопився його кольором, тому пофарбувало весняне небо квіточки проліска у свій весняний блакитний колір.
Проліска. Я перша квіточка весни, Я проліска дволиста Пережила зимові сни І знов родилась навесні.
Зелені рученьки мої Листочками зовуть Полюбила я ліси, гаї, Живу я здавна тут.
У мене очі голубі, Такі, як неба синь. Росту між кленів, між дубів, Люблю і сонце й тінь.
І вірю: люблять всі мене, Як весну золоту, Бо знають, що зима мине, Коли я розцвіту.
Вед.ІІ. Про пролісок складена легенда. Давно це діялось. Українська дівчина Катерина потрапила в неволю до турків. Але їй вдалося втекти. Не один і не два дні блукала вона поміж чужих людей. Тікала, бо знала, що її чекала розправа за вбивство слуги султана. Султан же наказав повернути втікачку живою чи мертвою. Довго дівчина поневірялася. Коли врешті-решт дісталася рідного краю, плакала від щастя. Аж раптом почула вигуки переслідувачів. Розкинула руки дівчина, обняла мерзлу траву і почала благати: «Ненько моя, земле рідна! Не дай загинути, вернутися в неволю!» Почула матінка земля Катеринине благання, враз кущі навколо вкрилися зеленим листям, зашелепотіли трави, а з небесної блакиті спустилися сутінки і сховали втікачку. Від тоді, де ліг на землю блакитний туман, заясніли квіти проліски, нагадуючи про хоробру дівчину з України.
Вед.І. Вже іде весна ланами, Перелогами, лісами. Де не ступить – з-під землі Лізуть паростки малі.
Як опустить вниз правицю – Зеленіє скрізь травиця – Як лівицю підведе – Всюди листя молоде.
Конвалія. Я конвалія ніжна, Така білосніжна. Маленька, тендітна, Ласкава, привітна. Послухай, як срібно звучить голосок – Не треба, не треба зривати квіток.
Вед.ІІ Існує легенда про конвалію. Хочу вам повідати. Богиня полювання Діана якось потрапила до незнайомого лісу, де жили фавни. Вони закохалися в горду Діану і стали її переслідувати. Струнка, спритна дівчина втекла. Але дуже далеко та швидко довелося їй бігти. Отож її тіло вкрилося краплинками роси, яка перлинами падала і перетворювалася на чарівні духмяні квіти – конвалії.
Вед.І. Кожна квіточка, що зростає на нашій планеті, користується славою і повагою серед людей. Та часто ця слава гірка, бо люди бездумно зривають квіти. Тому я звертаюся до вас всіх, даремно не рвіть, охороняйте ніжні й одночасно тендітні й беззахисні рослини, завжди пам’ятайте: Як легко квіти потоптати, Як важко виростити їх, Щоб кольорами стали, святом Для кожного і для усіх. Цвіте розарій урочисто, І мов запрошує: «Сюди!» Інстинкт дикунський Рветься: «Знищить…» Перечить розум: «Посади!»
Все залежить від вас, в якому місці, в якій країні будете жити – чи із духмяними, ніжними, запашними квітами, чи… Вирішуйте самі!
|
|